2010. július 2., péntek

Robert Silverberg (szerk.): Legendák I-II.

A vizsgaidőszakban tanulás mellett nem célszerű hosszabb történetekbe belekezdeni, úgyhogy a Robert Silverberg által válogatott fantasy-antológiák kifejezetten ideálisnak tűntek kikapcsolódásképpen a meglehetős mennyiségű tanulnivaló között. Alant olvasható mindkét kötet összes történetének rövid értékelése, melyeket folyamatosan, minden novella vagy kisregény befejezése után leírtam:


Stephen King: Eluria nővérkéi (A Setét Torony)
The Dark Tower: The Little Sisters of Eluria
ford.: Bihari György
Az első valami, amit Kingtől olvastam. A világ jól kitaláltnak tűnik, a történet maga már inkább csak közepes. Azért később kéne még valamit olvasni a Setét Torony sorozatból…

Terry Goodkind: Az adósság csontja (Az Igazság Kardja)
The Sword of Truth: Dept of Bones
ford.: Lacza Katalin
Valószínűleg ebben az esetben is a regénysorozat a jobb, ez az előzménynovella egyszerre próbál heroikusan nagyszabású és emberközelien személyes lenni, ami ebben az esetben leginkább kuszaságot eredményez ahelyett, hogy ösztönözne a többi történet elolvasására.

Orson Scott Card: A Vigyorgó Ember (Teremtő Alvin)
Tales of Alvin Maker: A Vigyorgó Ember
ford.: Hoppán Eszter
Az alternatív amerikai történelemben játszódó novella a maga mesei jellegével és egyszerűségével érdekes váltás az előző két történet után. Orson Scott Card jobb író lenne, mint amilyennek az első találkozás mutatta, még évekkel ezelőtt?

Ursula K. Le Guin: Szitakötő (A Szigetvilág)
Earthsea: Dragonfly
ford.: Füssi-Nagy Géza
Hát… ez is eléggé keszekusza történet volt. Az elején úgy tűnt, hogy egy kezdő varázsló akar magának nőt szerezni, aztán az egész átcsapott női egyenjogúsági kérdések fejtegetésébe, a vége meg nem is tudom igazán, hogy micsoda.

Tad Williams: Az égő ember (A fájdalom tövisei)
Memory, Sorrow and Thorn: The Burning Man
ford.: Békési József
Nem ártana ismerni hozzá A fájdalom tövisei trilógiát, ez így amolyan se füle – se farka, nyomasztónak szánt (?) történet. A tháni rang pedig erős Tolkien-nyúlás…

Raymond E. Feist: A Fahordó (A Résháború)
The Riftwar Saga: The Wood Boy
ford.: Szántai Zsolt
A környezet érdekesnek tűnik, maga a sztori nem egy nagy szám – egy tizenXéves srác meséli el, hogy mi történt, miután a röhejes nevű, "barbár" csuranok elkezdték meghódítani Midkemia világát... 
----------

Terry Pratchett: A tenger és a kis halak (Korongvilág)
Discworld: The Sea and the Little Fishes
ford.: Dr. Sohár Anikó
Pratchett a maga sajátos humorával kedvenc íróim egyike, minek eredményeképpen erről a novelláról sem tudok igazán rosszat mondani, talán csak annyit, hogy túl rövid és a Mállottviksz Néne főszereplésével megírt történeteket általában kevésbé szeretem a többinél. A cselekmény a közelgő Boszorkánypróba körül bonyolódik, a karakterek pedig hozzák a megszokott stílusukat. 
(A fordításban a régi nevek szerepelnek.)

Robert Silverberg: A Hetedik Szentély (Majipoor)
Majipoor: The Seventh Shrine
ford.: Nemes István
Elsőre úgy tűnt, hogy egy sima krimi-kisregény egy olyan világban, melynek nem ismerem a szabályait, aztán a végére kiderült, hogy valami komolyabbnak látszó dologról van szó. Most már muszáj lesz elolvasni Silverberg Majipoor-sorozatát…

George R. R. Martin: A kóbor lovag (Jég és tűz dala)
A Song of Ice and Fire: The Hedge Knight
ford.: Békési József
A Jég és tűz dala sorozat már megjelent kötetei nélkül is érthető kisregény egy uravesztett fegyverhordozóról, akinek egyetlen esélye, ha ő is lovag lesz, erre pedig a legjobb lehetőség a lovagi torna Ashford mellett. Képregényként is megjelent.

Anne McCaffrey: Pern futára (Pern)
Pern: Runner of Pern
ford.: Szántai Zsolt
A kötet egyetlen női szerzője az eddigieknél könnyedebb történettel járult hozzá a gyűjteményhez, mely az elején ígéretesnek látszott; a végére viszont csak az maradt belőle tanulságként, hogy ha a város urának fia vagy, nem számít, hogy korábban véletlenül majdnem megölted a csajt, komoly sérüléseket okozva neki a hülyeségeddel, akkor is a tiéd lesz.

Robert Jordan: Új tavasz (Az Idő Kereke)
The Wheel of Time: New Spring
ford.: Lacza Katalin
A kötet utolsó kisregénye elég zavarosra sikeredett, valószínűleg ha olvastam volna korábban mást a szerzőtől, értékelni is tudnám, így viszont teljesen kusza és lényegében értelmetlen volt az egész. Felé se bírtam nézni hetekig, csak az utolsó vizsga kipihenése után szántam rá magam a befejezésére.

--
Kiadó: Szukits
Kiadási év: 2000 / 2001
Eredeti cím: Legends: Short Stories by the Masters of Modern Fantasy
Oldalszám: 312 / 337

4 megjegyzés:

  1. King Setét Torony sorozatának szívesen nekikezdenék, de még tartózkodom tőle, így erről nem tudok véleményt mondani. Goodkinddel kapcsolatban pont, mint Kingnél...
    Le Guin első Szigetvilág köteté olvastam, nekem bejött. Valószínű szükséges a novellához egy kis háttérismeret.
    Feist nagy kedvencem, nagyon szeretem a könyveit. Bár magyarul tényleg elég nevetségesek néha a fajok nevei :))
    Pratchettől csak 1 könyvet olvastam, de az nagyon bejött, úgyhogy fogok még:) Kár, hogy csak gépen lehet...
    RObert Jordant is nagyon szeretem. Néhány éve nekikezdtem a sorozatának, de abbamaradt, most meg alig emlékszem, úgyhogy újra kell majd az egészet olvasni (bár az a 2 könyv nem lesz vészes).
    A többieket meg nem ismerem :) Nem lehet rossz ez az összefoglalás, de én akkor sem igazán szívlelem a novellákat, maradok a regényeknél.

    VálaszTörlés
  2. Valószínűleg az volt az igazi probléma, hogy én is jobban szeretem a regényeket :)
    Robert Jordant mások is dicsérik, ezért is fura, hogy ez ilyen rossz volt, ilyenkor azért hajlamos vagyok a fordítóra is gyanakodni...
    Pratchettet mindenképpen olvass, nagyon jó :D

    VálaszTörlés
  3. Szerintem ez a Jordan novella igazán csak akkor érthető, ha valaki olvasta a regényt. Annyiból nem meglepő, hogy (bár előzmény) később is íródott.

    Pratchettet meg egyáltalán nem csak gépen lehet olvasni. :)
    http://www.silverland.hu/termekek/622/

    VálaszTörlés
  4. Lehet; múlt héten elkezdtem A világ szemét, a sorozat végén majd újraolvasom ezt is.

    Telefonon szoktam, nem gépen :D A manák már megvannak, de a Korongvilág sorozatot szerintem csak eredeti nyelven fogom összegyűjteni papírváltozatban.

    VálaszTörlés