2012. július 27., péntek

Catherynne M. Valente: Marija Morevna és a Halhatatlan

Érdekes dolgok ezek. A felhúzhatós lánynál különösen szembetűnő, hogy mennyien közelítettek felfokozott és teljesen téves előfeltevésekkel a könyvhöz, érdekes és intelligens sci-fi helyett "young adult" ponyvát várva. Aztán persze kiderült, hogy nem arról van szó és jöttek a lehúzós értékelések (is, mert a nagyobbik részük még mindig igencsak pozitív), vagy éppen csak gyorsan átlapozták a könyvet, fel sem fogva a részleteket. A Marija Morevna és a Halhatatlan esetében és is beleestem ebbe a csapdába. Annyian írtak egekig magasztaló értékelést Catherynne M. Valente könyvéről, köztük sokan olyanok, akiknek a véleményét minimum megfontolandónak tartom fantasy terén, hogy muszáj volt megszereznem. Ráadásul a téma is érdekelt, legalábbis ami az orosz népmeséket és nem a szovjet időszakot illeti, a kiadó is szimpatikus, nyilván lecsaptam a lehetőségre, amikor a molyon valaki nagyjából harmadáron felrakott egy példányt, mert nem tetszett neki.

Annyira azért persze nem bántam meg, nem rossz könyv ez, csak nem én vagyok a célközönsége. Minden bizonnyal sokan szeretik, ha nem a történet dominál, hanem szépen megfogalmazott, hogynemondjam' túlírt mondatok kényeztetik az olvasó szemantikai és egyéb érzékeit, meg a céltalan vagy fölöslegesen elnyújtott szenvedést, szintén rendkívül szépen leírva. Olyanok is lehetnek, elsősorban az eredeti, amerikai közönségből, akik a szovjet időszakot valami egzotikusan romantikus dolognak tartják, mint ahogy a háborút is. Na most nekem ez egyáltalán nem jön be. Értékelem a mitológia, szimbolika, lények stb. használatát, ezekkel jól bánik a szerző, nem szeretem azonban az erőltetetten titokzatoskodó, homályosnak szánt stílust (ez lenne az a bizonyos "mythpunk"?), a sehonnan sehová nem vezető történetet és azt sem, ha ezt ráadásul idegesítően terjengős, túlburjánzó előadásmóddal tetézik.

Mindezek ellenére nem mondanám, hogy ez egy rossz könyv, egyszerűen csak nem én vagyok a célközönsége. Azt viszont sajnálom, hogy Valente magyarországi látogatásán mégsem tudtam ott lenni.

--
Kiadó: Ad Astra
Kiadási év: 2012
Első kiadás: 2011
Eredeti cím: Deathless
Fordító: Kleinheincz Csilla
Oldalszám: 368
Ár: 2990,- 

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése